Statut Osiedla ZWM
STATUT OSIEDLA ZWM
§1.
- Osiedla jest jednostką pomocniczą Gminy Trzebinia i stanowi wspólnotę osób zamieszkałych na jego terenie.
- Działalność w organach osiedla ma charakter społeczny.
§2.
Granice – terytorium osiedla określa mapka stanowiąca załącznik do statutu.
§3.
Osiedla nie posiada własnego budżetu i nie prowadzi samodzielnie gospodarki finansowej, z wyłączeniem środków przewidzianych dla Osiedla w budżecie Gminy, w zakresie uzyskanych dotacji oraz dochodów własnych.
§4.
- Organami samorządu osiedla są:
- zebranie mieszkańców osiedla,
- rada osiedla,
- zarząd osiedla.
- Kadencja Rady Osiedla i Zarządu trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.
§5.
- Zebranie wyborcze mieszkańców osiedla zwoływane jest przez Zarząd Miasta dla dokonania wyboru przewodniczącego Rady Osiedla oraz Rady Osiedla spośród osób uprawnionych do udziału w zebraniu i po wcześniejszym powiadomieniu mieszkańców osiedla w terminie co najmniej 7 dni przed zebraniem i w sposób przyjęty na osiedlu.
- Powiadomienie, o którym mowa w ust.1 winno informować o wyborczym charakterze zebrania , miejscu jego odbycia, godziny rozpoczęcia z ewentualnymi podziałami na I i II termin oraz innych sprawach mających być rozpatrywanymi na zebraniu.
- Prawo do udziału w zebraniu mają wszyscy stali mieszkańcy osiedla posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miasta.
- Dla ważności wyborów wymagana jest obecność co najmniej 5% uprawnionych do głosowania mieszkańców osiedla. Dotyczy to pierwszego terminu zebrania.
- O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano obecności wymaganej liczby mieszkańców, wybory w nowym terminie ( drugim ) mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę mieszkańców obecnych na zebraniu, jednak nie mniejszą niż podwójna liczba miejsc mandatowych w osiedlu.
- Kolejne zebranie wyborcze, o ile zwołane przez Zarząd w I i II terminie nie odbyło się, Zarząd zwołuje do 6-mcy od terminu pierwszego zebrania.
§6.
- Przewodniczącym Rady Osiedla zostaje wybrana osoba, która w głosowaniu tajnym uzyska największą ilość głosów. W przypadku równej ilości głosów kandydatów wybór jest powtarzany.
- Przewodniczący Rady Osiedla jest równocześnie przewodniczącym Zarządu Osiedla.
- Rada Osiedla może wybrać z- cę przewodniczącego Rady Osiedla na zasadach określonych w §10 ust.6 statutu.
§7.
- Członkowie Rady Osiedla wybierani są spośród nieograniczonej liczby kandydatów – osób uprawnionych do udziału w zebraniu, w liczbie14, a gdy osiedle przekroczy 4 000 mieszkańców w liczbie 17, nie licząc wcześniej wybranego, a wchodzącego w skład Rady Osiedla przewodniczącego.
- Wybranymi do Rady Osiedla są osoby, które uzyskają największą ilość głosów. W przypadku równej ilości głosów wybór jest powtarzany wobec tych osób, które uzyskały tę samą ilość głosów.
- Głosowanie jest jawne, o ile nie postanowi inaczej Zebranie Wyborcze.
§8.
Składająca się z 15, a gdy liczba mieszkańców przekroczy 4000 mieszkańców z 18 członków Rada Osiedla jest organem uchwałodawczym w osiedlu.
§9.
W przypadku, gdy w wyniku rezygnacji wzgl. z innych przyczyn liczba członków Rady ulegnie zmniejszeniu o minimum 1/3, dokonywane są wybory uzupełniające na zasadach określonych w paragrafach poprzedzających z tym, iż zebranie wyborcze do uzupełnienia składu Rady Osiedla zwołuje Zarząd Osiedla powiadamiając o tym Zarząd Miasta.
§10.
- Organem wykonawczym w osiedlu jest Zarząd Osiedla, na czele którego stoi przewodniczący.
- Przewodniczący Zarządu korzysta z ochrony prawnej przysługującym funkcjonariuszom publicznym.
- Zarząd osiedla liczy 5 osób wybranych przez Radę Osiedla spośród członków Rady Osiedla, licząc w tym uprzednio wybranego przewodniczącego.
- Wybór członków Zarząd odbywa jawnie, chyba, że Rada Osiedla postanowi inaczej.
- Przewodniczący Zarządu Osiedla może uczestniczyć w pracach Rady Miasta na zasadach określonych w statucie Gminy, bez prawa udziału w głosowaniu oraz pobierać diety wg zasad ustanowionych przez Radę Miasta.
- Rada Osiedla może wybrać z-cę przewodniczącego Rady Osiedla, a zarazem z-cę przewodniczącego Zarządu w głosowaniu jawnym, o ile nie postanowi o tajności głosowania, przy obecności minimum2/3 Składu Rady. W takiej sytuacji odpowiednio zmniejsza się ilość osób wybranych do organów Osiedla wg. zasad określonych w paragrafach poprzedzających.
§11.
- Rada Osiedla podejmuje uchwały w sprawach istotnych dla Osiedla a w szczególności dotyczących:
- występowania do Rady Miasta i Zarządu z wnioskami dot. budżetu Gminy i zadań do realizacji w terminach i trybie uchwalonym przez Radę Miasta w ramach procedury uchwalania budżetu,
- zagospodarowania osiedla i planów w tym zakresie,
- utrzymania, konserwacji remontów urządzeń socjalnych, kulturalnych i sportowych osiedla,
- tematów i problemów przekazanych do rozpatrzenia przez Radę i Zarząd Miasta,
- utrzymania porządku na terenie osiedla,
- dróg osiedlowych, ich utrzymania oraz oświetlenia,
- przeznaczenia środków będących w ich dyspozycji.
- Rada Osiedla.
- występuje do Rady Miasta i Zarządu z wnioskami o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza jej możliwości,
- dokonuje corocznie oceny działalności Zarządu Osiedla,
- stanowi o innych sprawach dotyczących osiedla w ramach obowiązujących przepisów,
- wg. uznania wyraża opinie o wszystkich sprawach dot. osiedla.
§12.
Zarząd Osiedla:
- ustala projekt porządku obrad Rady Osiedla,
- zwołuje zebranie mieszkańców Osiedla dla dokonania wyborów uzupełniających do Rady Osiedla z powiadomieniem Zarządu Miasta, jak też spotkania z mieszkańcami wg potrzeb,
- zwołuje zebranie mieszkańców osiedla oraz ustala projekt porządku obrad tego zebrania,
- wykonuje uchwały Rady Osiedla,
- występuje wobec Rady Osiedla z inicjatywami dotyczącymi uchwał oraz opinii w sprawach problemów osiedla i realizacji przyjętych zadań,
- współdziałania z radnymi, szczególnie z terenu osiedla oraz z różnymi organizacjami społecznymi, politycznymi i gospodarczymi na rzecz osiedla i jego mieszkańców,
- wysłuchuje w ramach własnej organizacji pracy, postulatów i uwag mieszkańców osiedla.
§13.
Do obowiązków przewodniczącego Rady Osiedla należy w szczególności:
- zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady Osiedla i Zarządu,
- prowadzenie zebrań mieszkańców osiedla,
- działanie stosowne do wskazań Rady i Zarządu Osiedla oraz Rady i Zarządu Miasta
- reprezentowanie mieszkańców wobec władz samorządowych Gminy,
- składanie informacji z działalności Rady i Zarządu na spotkaniach z mieszkańcami wzgl. Zebraniach wyborczych po upływie kadencji.
§14.
- Uchwały Rady Osiedla winny być dostarczane do biura Rady Miasta w terminie 7 dni od daty ich podjęcia.
- Realizacja uchwały niezgodnie z prawem podlega wstrzymaniu przez przewodniczącego Rady Miasta, o czym przewodniczący powiadamia Radę Osiedla oraz informuje Radę Miasta na najbliższej sesji.
- Rada Miasta może uchylić uchwałę Rady Osiedla, o której mowa w ust.2
§15.
Osiedle zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła w sposób określony w statucie Gminy, a w szczególności:
- posiada uprawnienia do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy w zakresie uzyskanych dotacji oraz dochodów własnych,
- zarządza i korzysta z mienia komunalnego w ten sposób, iż może prowadzić zwykły zarząd majątkiem zgodnie z treścią przysługującego im prawa, z wyłączeniem uprawnienia do rozporządzania mieniem poprzez jego sprzedaż bądź użyczenie,
- może samodzielnie podejmować czynności wynikające ze zwykłego zarządu majątkiem itp.
- udostępniać mienie osobom trzecim w drodze stosownych czynności prawnych o charakterze odpłatnym,
- prowadzić działalność o charakterze użyteczności publicznej w oparciu o posiadanie mienia z prawem do wykorzystania uzyskanych z tego tytułów dochodów.
- występować z wnioskiem do Rady Miasta w zakresie uzyskania zgody na rozporządzanie mieniem będących w jego dyspozycji.
§16.
Rada Miasta może odwoływać przewodniczącego Rady Osiedla oraz Radę Osiedla na pisemny wniosek 10% uprawnionych mieszkańców osiedla.
§17.
Zmian w statucie i jego interpretacji dokonuje Rada Miasta.
§18.
Statut Osiedla wchodzi w życie po uchwaleniu przez Radę Miasta i ogłoszeniu w sposób przyjęty na osiedlu.